Rto 3.9-4.4: Brief an einen Schreibschüler, fleißig zu studieren(Text ID 7EVMVQOFQ5C7DFJHB65EQAHQ4A)
Persistent ID:
7EVMVQOFQ5C7DFJHB65EQAHQ4A
Persistent URL:
https://thesaurus-linguae-aegyptiae.de/text/7EVMVQOFQ5C7DFJHB65EQAHQ4A
Data type: Text
Script: Neuhieratische Buchschrift
Language: literarisches Neuägyptisch
Dating: Merenptah Baenre
Comment on dating:
- Fertiggestellt in Jahr 3 des Merenptah (Gardiner, LEM, xiv); Kolophon Rekto, 7.11: Jahr 3, [Monat x], Tag 28; Datum Verso, 5.8-9: Jahr 3, I. Schemu, Tag 25 des Merenptah.
Bibliography
-
– Alan H. Gardiner, Late-Egyptian Miscellanies (Bibliotheca Aegyptiaca VII), Bruxelles 1937, xiv und 20-32a [*H,K]
-
– Ricardo A. Caminos, Late-Egyptian Miscellanies (Brown Egyptological Studies, I), London 1954, 67-113 [*Ü,K]
-
– (J. Netherclift, in:) Select Papyri in the hieratic character from the collections of the British Museum, London 1842, Tf. LXXIV-LXXX [*F]
-
– Sergio Pernigotti, Scuola e cultura nell'Egitto del Nuovo Regno (Testi del Vicino Oriente antico, 1. Serie, Bd. 6), Brescia 2005, 75-86 [Ü]
-
– BM online Databank: https://www.britishmuseum.org/collection/object/Y_EA10246-2 [P]
-
https://www.britishmuseum.org/collection/object/Y_EA10246-3 [P]
-
– Georg Möller, Hieratische Lesestücke für den akademischen Gebrauch, Zweites Heft, Berlin 1961 (= 2. Aufl. von 1927), Tf. 40 (unterer Text) (= Zl. 3.9-4.4) [F]
-
– A. Erman, Die Literatur der Aegypter, Leipzig 1923, 243 [Ü]
-
– A. Erman und H. Ranke, Aegypten und aegyptisches Leben im Altertum, Tübingen 1923, 377 [Ü]
-
– A. de Buck, Egyptische litteraire papyri, in: JEOL 5, 1937-1938, 294, Nr. 12 [Ü]
-
– P. Montet, La vie quotidienne en Égypte au temps des Ramsès, XIIIe-XIIe siècles avant J.-C, Paris 1946, 249 (non vidi) [Ü]
-
– H. Brunner, Altägyptische Erziehung, Wiesbaden 1957, 171-172 [Ü]
-
– R.J. Williams, Scribal training in Ancient Egypt, in: JAOS 92, 1972, 218 [Ü]
-
– K.F.D. Römheld, Die Weisheitslehre im Alten Orient : Elemente einer Formgeschichte, (Biblische Notizen, Beihefte, 4), München 1989, 75 [Ü]
-
– P. Vernus, Sagesses de l'Égypte pharaonique, La Salamandre, s.l., 2001, 378-379 (2. Aufl. 2010, 478-479) [Ü]
-
– E. Bresciani, Letteratura e poesia dell'antico Egitto. Cultura e società attraverso i testi (Nuova edizione), Torino 1999, 326 [Ü]
-
– N. Tacke, Verspunkte als Gliederungsmittel in ramessidischen Schülerhandschriften (SAGA 22), Heidelberg, 2001, 31-33 [Ü,K]
- – G. Burkard und H.J. Thissen, Einführung in die altägyptische Literaturgeschichte, II: Neues Reich (Einführungen und Quellentexte zur Ägyptologie 6), Münster 2008, 165-166 [Ü]
Hierarchy path(s):
File protocol
- P. Dils, Erstaufnahme, 08.03.2011
Hieroglyphs encoded without arrangement (pure sequence): No
Please cite as:
(Full citation)Peter Dils, with contributions by Altägyptisches Wörterbuch, Johannes Jüngling, Anja Weber, Lutz Popko, Daniel A. Werning, "Rto 3.9-4.4: Brief an einen Schreibschüler, fleißig zu studieren" (Text ID 7EVMVQOFQ5C7DFJHB65EQAHQ4A) <https://thesaurus-linguae-aegyptiae.de/text/7EVMVQOFQ5C7DFJHB65EQAHQ4A>, in: Thesaurus Linguae Aegyptiae, Corpus issue 19, Web app version 2.2.0, 11/5/2024, ed. by Tonio Sebastian Richter & Daniel A. Werning on behalf of the Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften and Hans-Werner Fischer-Elfert & Peter Dils on behalf of the Sächsische Akademie der Wissenschaften zu Leipzig (accessed: xx.xx.20xx)(Short citation)
https://thesaurus-linguae-aegyptiae.de/text/7EVMVQOFQ5C7DFJHB65EQAHQ4A, in: Thesaurus Linguae Aegyptiae (accessed: xx.xx.20xx)
Comment the content of this page
Thank you for helping to improve the data! Your comment will be sent to the TLA team for evaluation. For more information, see our privacy policy.
Share this page
Note that if you use the social media buttons (e.g., X, Facebook), data will be delivered to the respective service. For details, see the privacy policies of the respective service(s).
Please feel free to point out any mistakes to us
Thank you for helping us improve our publication.
If you do not have an e-mail app installed on your device, please write an e-mail by hand, quoting the lemma ID/link, token ID/link (or sentence ID/link), type of mistake, to: tla-web@bbaw.de.